مقدمه                                                                                                                                    برنامه ریزی استراتزیک درسازمانهای آموزشی فرایندی مشارکتی، فراکنشی،نظام مند، پویامداوم مستمرمبتنی  براولویتها، چشم اندازها ومأموریتهاست که می کوشدازطریق بررسی محیط خارج وداخل سازمان،شناخت تأثیراین دومحیط بریکدیگر،اتخاذ استراتژیهای مناسب،بسیج وسازماندهی منابع مادی وانسانی وانجام اقدامات اثربخش،هدف های کلی وعینی سازمان آموزشی راتحقق بخشد. افزایش تقاضا برای سازمان های آموزشی هم زمان باکاهش منابع  منابع دولتی،تخصصی شدن وکاربردی شدن نیازهای آموزشی،وجوددانش وفناوری،توجه به رشته های تحصیلی پر بازده والگوی تأمین مالی سنتی ازجمله دلایل نیازبه برنامه ریزی استراتژیک درسازمانهای آموزشی هستند. برنامه ریزی استراتژیک درنظام آموزشی    ارائه ،      برنامه ریزی استراتژیک به عنوان یک فرایند پویا با دورنگری نسبت به واقعیات وموقعیتهای موجود راهبردهاوتاکتیکهای مؤثربرای رسیدن به فردای بهترراامکان پذیرمی سازد.دراین نوع برنامه ریزی مشارکت ه  مه افرادذی نفع، ذی ربط وذی علاقه مبنای بازاندیشی، بازسازی وبازآفرینی درنظام آموزشی است.راجرکافمن وجری هرمن فرایندبرنامه ریزی آموزشی استراتژیک رادرقالب سه زمینه اصلی بازنمایی نموده اندکه عبارت است از:باز اندیشی، بازسازی ساختارها وبازآفرینی.امربازاندیشی ازمقصدهاونتایج نظام آموزشی آغازمی شود.این امربرمبنای  اطلاعات حاصل ازدورنگری وگردآوری داده ها میسرمی گردد.بازسازی ساختارنظام آموزشی، به برنامه ریزی و ارائه الگوهانیازداردوبازآفرینی نظام آموزشی حاصل تعامل واجرای سه زمینه دورنگری،گردآوری داده هاوبرنامه و برنامه ریزی است. دربرنامه ریزی استراتژیک، یاران آموزشی نخست با تعریف آینده مطلوب و سپس، شناخت   )9331اقدام میکنند(کافمن وهرمن، »فراکنشی وضعیت موجودبه تعیین نیازهامیپردازندوبرای رفع آنهابه گونه ای     . لازمه  برنامه ریزی استراتژیک برخورداری ازتفکراستراتژیک است منظورازتفکراستراتزیک ژرف نگری  بخردانه درسه سطح برنامه ریزی ریزی استراتژیک،فراسوی کلان(جامعه،جهان)،کلان(سازمان)وخرد(فردیاگروه کوچک درون سازمان)است.نتایج حاصل ازسطح خردتشکیل دهنده  نتایج حاصل ازسطح کلان است.همچنین نتایج و پیامدهای حاصل ازسطوح خردوکلان، نتایج سطح فراسوی کلان را تشکیل می دهند.بدون توجه به اینکه ما درکدام سطح واردعمل می شویم؛ نتایج عمل ما برروی کل نظام آموزشی تأثیرمی گذارد.ت گذاری وتصمیم گیری نیز  مستم شناسایی قوتها،ضعفها،فرصتهاوتهدیدهای درونی وبرونی نظام آموزشی است وتگذاری وتصمیمگیری  برای هریک ازسطوح خرد یا کلان برروی هرسه سطح اثرمیگذارد.دربرنامه ریزی استراتژیک نیازسنجی مستم تعیین سطح برنامه ریزی وحاصل تفاوت میان وضع مطلوب ووضع موجوداست.   گرفته شده ودراصل به معنای رهبری ارتش strategos تعریف استراتزیک:واژه استراتژی ازمعادل یونان آن  stratos وپیروزی درنبردبوده است.استراتژدریونان باستان به رهبری ارتش اطلاق می شد.این واژه شامل دوجزء )، اکنون این مفهوم کاربرد GrandLarrousse1995به معنای رهبری وهدایت است(ageinبه معنای ارتش و
 -فعال سازی ذهن : 2 -نهادین ساختن خشونت. 9 وسیع تری یافته است.واژه استراتژی به چهارمقوله استناد می کند : استراتژی به عمل بخردانه ای اطلاق میشودکه بتواندمجموع نیروهای بلااستفاده رابسیج نموده،سازمان داده،هدایت  -بهبودبخشیدن به بازنمایی ذهن 3)charnay1995p22( کند.این نیروهامیتواندمنابع،نظامها،اجتماعات وافراد باشد افزایش بازنمایی بخردانه ازواقعیتهاودرنتیجه به شیوه ای دیگرعمل کردن برای پیشگیری وپیش بینی حوادث اتفاقی  -توجه به عامل زمان وتفکیک آن به دوسطح: زمان تاکتیک،که گردش آن بدون توقف وپیوسته است وانجام امور 1 خردوبی نهایت مولددرحیات یک سازمان را شامل می شود. زمان استراتژیک، که گردش آن ناپیوسته است وبرای تصمیمات بزرگ وعمده تنظیم میشودزیربنای آن مکاتب واصولی است که تفکرانتقادی مداوم راامکان پذیر میسازد درزمان استراتژیک می توان هم گذشته رابا یادآوری بازسازی نمودوهم آینده راباپیش بینی های سازنده ابداع نمود برنامه ریزی درون به برون: اگردربرنامه ریزی،سازمان الویت داشته باشد ونفع آن مورد نظرباشد، برنامه ریزی  وواکنشی است.فرایند این نوع برنامه ریزی بامرحله تشخیص وتحلیل مسائل آغازمیشود. وروش»درون به برون هایی برای ترمیم واصلاح کژیهاوکاستیهاپیشنهادمیشود.موفقیت واکنشی به درجه اعتبارهدفهای موجوداست. برنامه ریزی برون به درون:اگردربرنامه ریزی،جامعه اولویت داشته باشدوبرنامه ریزان ازبرون وبادرنظرگرفتن نفع جامعه به درون سازمان و پیامدهای آن نگاه می کنند. ازاین دیدگاه بهبود جامعه درزمان حال وآینده هدف قرار میگیرد.سازمان آموزشی یک وسیله،ازوسایل بسیار،تلقی میشودکه بایدنقش خودرابرای تحقق هدف یادشده ایفاکند.  وفراکنشی است.وهرآنچه سازمان میتواندبرای خدمت به جامعه انجام میدهد.» برون به درون این نوع برنامه ریزی واژه های فرااستراتژیک،فرامنطق،فرازبان وفراشناخت:توجه به تنوع پدیده ها،خارج اززمان ومکان وبه طورکلی مسئله روش شناسی رادررشته های علمی،تمدنهاوتاریخ،مطرح میکند.بایدروش شناسی جدیدی درمدیریت اتخاذشود.   هرگاه دربرنامه ریزی آموزشی بهبودمحصول(موفقیت درجریان یاددهی،یادگیری)موردنظرباشد،برنامه ریزی در سطح خردانجام میگیرد.درصورتی که به بهبودبرون داد(افزایش قبولی وفارغ التحصیلان)توجه داشته باشیم،برنامه  ریزی درسطح کلان واگربهبودپیامدها(شهروندان مولدومطلع)درنظرباشدبرنامه ریزی درسطح فراسوی کلان است. بازسازی ساختارها:بازسازی ساختارهابه معنای تغییرآنچه برای دستیابی به نتایج موردتوافق جمعی بایدتغییرکنداست  بازآفرینی:بازآفرینی درفرایندبرنامه ریزی استراتژیک شامل اجراوارزیابی است  نتیجه گیری     برنامه ریزی استراتژیک واکنشی یا فراکنشی است. برنامه ریزی واکنشی، درجستجوی راه حل برای فشارهای  دنیای درحال تغییروبحرانهای ناشی ازآن است. برنامه ریزی فراکنشی قبل ازاینکه فشارها ومسائل به بحران تبدیل  شود وخساراتی به بارآورددرجستجوی ایجاد تغییراست. باتفکیک نتایج ازوسایل وتقسیم نتایج به سه سطح خرد،وفرا  سوی کلان، یاران آموزشی درجستجوی خیرمشترک می کوشند. خیرمشترک حاصل تمیزمیان نیازهاوشبه نیازها و  فرصتهاوتهدیدهای درون وبرون سازمانی است.برنامه ریزی استراتژیک ، ضعفها ، حصول توافق جمعی درباره  قوتها طی . بازسازی ساختارها وبازآفرینی به وسیله کلیه  یاران آموزشی حاصل می گردد ، گذرازفرایندبازاندیشی منبع  ).دیدگاههای نودربرنامه ریزی آموزشی.تهران:سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه 9311 مشایخ،فریده(                                                                                                                            مرکزتحقیق وتوسعه  علوم انسانی ،)

برنامه ریزی استراتزیک درنظام آموزشی

فرایند برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی براساس یافته های ارزیابی

برنامه ریزی مشارکتی

الگوهای برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی بهبود کیفیت دردانشگاه

برنامه ریزی برای اصلاح ونوع آوری آموزشی

  ,ریزی ,برنامه ,آموزشی ,استراتژیک ,سازمان ,    ,برنامه ریزی ,ریزی استراتژیک ,نظام آموزشی ,به درون ,بازسازی ساختارها وبازآفرینی

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


jahanamii درس تو با من بخون جدیدترین برنامه سالانه و تقویم اجرایی سال 98-99 childcoding Kaj Barfi Marketing Agency پیش دبستانی و دبستان پسرانه غیر دولتی اَدبستان اطلاعات جامع و تخصصی موبایل های هوشمند lofdenjex2020 ساحل سپید انجام پروژه های شبیه سازی